علوم دام 89 رامین

یادش بخیررر

 

93/3/3

فیل ها فراموش می کنند، اما کند ذهن نیستند

 

فیل ها دارای بزرگترین مغز - به طور میانگین حدود 5 کیلوگرم - در میان پستانداران سیاره زمین هستند. بررسی کمیت هوش در انسان و حیوان دشوار است اما "ضریب مغزی" (EQ )، نسبت بین مغز و اندازه بدن، ارتباط خوبی با روند حل چالش و مشکل فراهم می کند. میانگین EQفیل برابر با 1.88 (برای انسان بین 7.33 تا 7.6 است) است. هوش و حافظه در کنار هم به این موضوع اشاره دارند که خاطرات فیل در شرایطی که از خطا مصون نیستند، اما بسیار خوب عمل می کنند.

کدام حیوانات هوش بیشتری دارند؟

 

گفته می شود که شامپانزه، دلفین، نهنگ و خوک از باهوش ترین حیوانات هستند. هوش حیوانات موضوعی است که از دیرباز ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. هم اکنون دهها مؤسسه علمی و تحقیقی در این زمینه پژوهش می کنند. دانشمندان در سالهای اخیر جوانب بیشتری از این موضوع را روشن کرده اند. تحقیقات و آزمون های زیادی در زمینه قدرت حافظه و توانایی های مغزی حیوانات صورت گرفته است. گفته می شود که شامپانزه، دلفین، نهنگ و خوک از باهوش ترین حیوانات هستند. سال گذشته سگی به نام ریکو رکورد باهوشی را شکست. او می توانست با شنیدن نام اشیاء گوناگون، تا ۲۵۰ شیئی را شناسایی کند. شامپانزه برای برداشتن موزی که بالای سر اوست، چند جعبه را روی هم قرار می دهد. بعضی از حیوانات مانند اسب قادر به شمارش چند عدد هستند. اما دانشمندان عقیده دارند که توانایی هایی مانند شمردن اعداد و خواندن در انحصار ذهن انسانی است، زیرا این دو قابلیت به زبان وابسته هستند. نکته مهمی که سیرک بازان به خوبی به آن واقف هستند این است که "هوش" حیوانی به غریزه وابسته است و تنها در ازای "پاداش" به کار می افتد. طوطی خیلی باهوش نیست! بنا به نتایج تحقیقی که در یک کنفرانس علمی در واشنگتن عرضه شد، یک دانشمند کانادایی در مطالعه رفتار پرندگان به نتایج تازه و غیرمنتظره ای رسیده است. پرندگان برای رسیدن به طعمه درجات گوناگونی از هوش و زرنگی را نشان می دهند. طوطی مغز نسبتا درشتی دارد. او قادر به تکرار اصوات و کلمات است، که به قابلیت سخن گویی این پرنده تعبیر می گردد. اما طوطی در چند آزمون رد شده است. طوطی نزد انسانها از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما در واقع این علاقه ربطی به هوش این حیوان ندارد. در برابر، مردم کلاغ را دوست ندارند، چون سیاه است و قیافه زشتی دارد. آزمون نشان می دهد که کلاغ، دارکوب و عقاب باهوش ترین پرندگان هستند

مدیریت تنش و رفاه در مرغ های تخم گذار-1393

مدیریت تنش و رفاه در مرغ های تخم گذار-1393



قیمت کتاب: 7000 تومان


ترجمه و گردآوری: دکتر فتح اله بلداجی- دکتر احمد طاطار

انتشارات: پرتو واقعه

فهرست مطالب

فصل اول: نقش عوامل استرس ­زا (تنش) بر عملكرد مرغ­هاي تخم­گذار 

فصل دوم: عوامل استرس ­زاي ناشي از وجود رقابت در گله

- تنش درون گله­اي

- تقسيم گله به دسته‌هاي 100 قطعه‌اي: كليد موفقيت در مديريت گله‌هاي بزرگ

- نوك‌چيني و رقابت بين مرغ‌ها

- نبود دانخوري كافي به ازاي هر مرغ تخم­گذار

- نبود آبخوري كافي به ازاي هر مرغ تخم­گذار

- راه‌هاي به حداقل رساندن اثر رقابت در گله

- نبود يكنواختي در گله

  فصل سوم: عوامل استرس­ زاي ناشي از تغذيه

- تغذيه ناكافي

- تحليل ذخاير بدني

- چگونه يك مرغ ذخاير بدنش را از دست مي‌دهد

- چگونگي رفع معضل كرچي در گله

- رمز حفظ سطح توليد بالاي گله

- ميزان استاندارد افزايش وزن مرغ چقدر است؟

- اگر روند افزايش وزن گله مطلوب نباشد

- صرفه‌جويي در مصرف خوراك با استفاده از ركوردگيري‌

- چطور بايد متوجه وجود ضايعات خوراك در گله شد؟

- منابع اصلی ضایعات خوراک

- نبود مقدار كافي آرد صدف يا سنگريزه در جيره

- سوءهاضمه

- از دست رفتن آب بدن

 فصل چهارم: بيماري و ديگر عوامل استرس­ زا

- محيط غيربهداشتي

- واكسيناسيون

- شيوع بيماري

- انگل­ها (كرم ، شپش، جرب)

 - درمان

- گرما يا سرماي بيش از حد در لانه

- چگونگي حفظ دماي سالن

- احتمالاً سيستم تهويه مرغداري شما، كاملاً اشتباه است!

 - چه نوعي از تهويه، مناسب‌تر است؟

- تغييرات ناگهاني در دما يا رطوبت سالن

- تهويه ناقص

- وجود صداهاي ناهنجار در سالن

- انتقال مرغ­ها به محل جديد

- تغييرات ناگهاني در عادات روزانه

- نوك­چيني

- آسيب­ديدگي مرغ

- جابجايي مرغ


فصل پنجماسترس

- عوامل استرس ­زا چگونه عمل مي­كنند؟

- نحوه جبران اثرات عوامل استرس­ زاي غيرقابل اجتناب (ناخواسته)

- با بالا رفتن سن مرغ چه اتفاقي مي­افتد؟

- نيروي دورگ گيري= سپر امنيتي ديگر در برابر عوامل استرس­ زا

پيوست

- جدول راهنما جهت تعيين وجود ضايعات خوراك در گله

- نمودار يك: محاسبه درصد توليد مرغ­هاي گله

- نمودار دو: تعيين خوراك مصرف شده توسط صد قطعه مرغ تخم­گذار

- جدول سه: تعيين ميزان خوراك مصرفي به ازاي هر دوجين تخم­مرغ توليدي

- جدول چهار: محاسبه قيمت تمام شده خوراك به ازاي هر دوجين تخم­مرغ توليدي




جهت خرید کتاب:


مرکز پخش:

تهران- خیابان انقلاب- بعد از خیابان قدس- کوچه اسکو- پلاک 14- انتشارات پرتو واقعه

تلفن: 66414616

66495407


و یا به کتابفرشی های معتبر در سراسر ایران مراجعه شود.

آنها به خاطر عسل جان می‌دهند...

 

اهالی یک قبیله نپالی قرن هاست که شغل دشوار و پرخطر اجدادشان را دنبال می کنند: شکار عسل از کوهپایه‌ها! شغلی که خیلی وقت ها به قیمت جانشان تمام می شود اما حتی مرگ هم آنها را از بالا رفتن ارتفاع چند ده متری با طناب باز نمی دارد.
 

شکارچیان عسل در پای صخره آتش بزرگی برپا می کنند و با دو چوب بلند بامبو از طناب بالا می روند تا با یک چوب زنبورها را از کندو بیرون کرده و با چوب دیگر موقعیت سبدی را که قرار است کندو را در آن بیندازند تنظیم کنند؛ کار دشواری که البته خیلی وقت ها با سقوط شکارچیان عسل، مرگ آنها را بر صخره های کوهپایه ای هیمالیا رقم می زند.
 


 

نپالی ها اگرچه دوبار در سال به شکار عسل می روند اما عسل بهاره برای آنها به مراتب پرسودتر از عسل پاییزی است. آنها در بهار می توانند عسل سرخ رنگ مرغوبی را جمع آوری کنند که خاصیت آرامش بخشی و تسکین دهندگی دارد و به قیمت بالایی به فروش می رسد.
 


 

اما جمع آوری عسل به این شیوه تنها یک شغل پرریسک و پردرآمد نیست. نپالی ها این مراسم را با آداب و رسوم مذهبی شان تلفیق کرده اند و هربار قبل از این مراسم با چیدن ظروف میوه، برنج و گل های فراوان، از خدای صخره ها قدردانی می کنند.
 


 

 مراسم شکار عسل در نپال حاشیه های دیگری هم دارد. این مراسم کاملا مردانه است و زنان حتی حق تماشای آن را هم ندارند. در عوض، مردها در تیم های 10تا 12نفره راهی صخره ها می شوند و محصول 6ماه زنبورهای هیمالیایی را برداشت می کنند.
 


 

جمع آوری عسل به این روش 2-3ساعت زمان می برد و بعد از پر شدن سبدها، شکارچیان پایین کشیده می شوند تا نماینده تیم بعدی برای جمع آوری عسل بالا برود.
 


 

با تمام این ها، خطراتی مثل جنگل زدایی، احتمال انتقال بیماری بین حشرات و انسان و مرگ و میر زیاد شکارچیان باعث شده دولت نپال به فکر مالکیت این صخره ها درآید و برداشت عسل از این صخره ها را قانونمند کند. کاری که البته اهالی بومی و سنتی نپال با آن مخالفند.


 

فرق ظاهری بین زنبورعسل ملکه و کارگر و نر

 

 

فرق ظاهری بین ملکه وکارگر در طویلتر بودن شکم واندام است. شناختن ملکه در داخل جمعیت وبین دهها هزار زنبور عسل کار ساده‌ای نیست، ولی زنبوردارهای با سابقه وکار کشته ومجرب با کمی زحمت ودقت ملکه را از بین آنهمه از زنبورها پیدا می‌کنند.فرق ظاهری بین زنبورهای «نر» با «کارگران» و «ملکه» در این است که:

•اول: چشمهای مرکب زنبور نر از پشت سر به یگدیگر می‌رسند و حال آنکه چشمهای کارگران و ملکه مثل هم بوده وبه همدیگر نمی‌رسند.

•دوم: زنبورهای نر چاقند وکلفتر از کارگران وملکه‌اند.

•سوم: انتهای شکم زنبور نر گرد است ولی ملکه وکارگران دارای انتهای نوک تیز می‌باشند.

 

ملکه زنبورعسل

ملکه تنها موجود مادهٔ کامل وتنها تخمگذار جمعیت است که مثل زنبور کارگر از تخم بارور شده به وجود می‌آید.«ملکه» مادر تمام زنبورهایی است که باوی در یک کندو زندگی می‌کنند.مدت رشدش از تخم تا موجود کامل ۱۷ تا ۱۸ روز بوده وپس از رسیدن به سِّن بلوغ (۴ تا ۵ روز بعد از تولد) در یک یا چند روز آفتابی قبل از ظهرها از کندو به خارج پرواز نموده وبا چند یا چندین زنبور نر جفتگیری می‌کند.بنا براین خیلی از زنبورهای یک جمعیت باوجودی که از یک ملکه به وجود می‌آیند باز هم نسبت نا خواهری دارند، چون دارای پدرهای متفاوتی می‌باشند. به همین دلیل هم خیلی از اوقات زنبورهایی که از ملکه تولید شده‌اند رنگهای مختلفی دارند. پس از شروع تخمگذاری ملکه معمولاً تا آخر عمر دیگر کندویش را ترک نمی‌ کند مگر هنگام بچه زادن. ملکه معمولاً ۵ سال وبه طور استثنایی ۶ سال هم ممکن است عمر کند، ولی اگر بخواهیم جمعیت پر محصول باشد باید وی را حد اکثر در سِّن سه سالگی حذف نموده ویک ملکه جوان وفعال به جای آن به جمعیت داد، به زبان زنبورداران (ملکه را جانشین نمود)، چون با بالا رفتن سِّن وپیری، قدرت تخم گذاری ملکه نیز کمتر می‌شود، در نتیجه جمعیت پس از مدتی ضعیف وضعیفتر می‌گردد، از یک جمعیت ضعیف هم هرگز نباید انتظار محصول عسل فراوان را داشت.

 

زنبور نر

زنبورهای نر از تخمهای بارور نشده بوجود می‌آیند، یعنی پدر نداشته وتنها دارای مادرند، ولی از جانب مادری دارای پدر بزرگ هم می‌باشند. مدت رشدشان «از تخم تا زنبور کامل» ۲۴ روز است. زنبور نر ۱۲ روز پس از تولد به سِّن بلوغ رسیده وقادر به جفتگیری می‌باشد. زنبورهای نر از اواسط فروردین تا نیمه دوم تابستان در کندوها وهمراه کارگران وملکه زندگی می‌کنند. جمعیتهایی که دارای ملکه‌اند از نیمهٔ دوم تابستان نرها را به زور از داخل کندو بیرون می‌رانند ویا مانع ورودشان به کندو می‌شوند تا از گرسنگی بمیرند. این پدیده به نام «نرکشی» معروف است. بنا براین در حالت طبیعی در فصول پائیز وزمستان در کندوها از زنبور نر خبری نیست. وجود زنبورهای نر تنها برای جفتگیری با ملکه‌هایی است که معمولاً در جمعیت تولید می‌ گردند واین کار همیشه در خارج از کندو ودر هوای آزاد وآفتابی انجام می‌گیرد. هر زنبور نر تنها یکبار در زندگی می‌تواند جفت گیری کند چون هنگام جفت گیری دستگاه تناسلی وقسمتی از بدنش پاره شده ودر داخل بدن ملکه باقی می‌ماند. وی در اثر این زخم می‌میرد وزندگیش پایان می‌پذیرد. بدین طریق زنبور نر هرگز فرزندش را نمی‌بیند.

 

زنبور کارگر

زنبور کارگر مانند ملکه همیشه از تخم بارور شده بوجود می‌آید وباز مانند ملکه از جنس ماده‌است. دوران رشدش «از تخم تا زنبور ماکل» ۲۱ روز است.تمام کارهای داخلی وخارجی کندو وجمعیت را کارگران انجام می‌دهند که مهمترینشان عبار تند از:

•زنبور عسل تمیز کردن داخل سلولهای مومی.  •تغذیه ملکه.  •تغذیه لاروها. •گرم کردن لاروها. •تنظیم گرمای داخلی کندو. •تولید موم. •ساختن سلولهای مومی. •دفاع. •تعویض هوای داخلی کندو. •جمع آوری شهد وگرده گل. •تهیه بره موم. •آوردن آب به داخل کندو... وغیره. •دونوع زنبور کارگر وجود دارد که از لحاظ شکل ظاهری کوچکترین فرقی بین آنها دیده نمی‌شود:

•کارگران بهاری که از اوائل بهار تا نیمهٔ تابستان متولد می‌گردند وحد اکثر سنشان «از تولد تا مرگ» از شش هفته تجاوز نمی‌کند.

•کارگران پُائیزی که از نیمهٔ دوم تابستان به بعد تولد می‌یابند وحد اکثر سِّن آنها اغلب از هفت ماه بیشتر است.

تعداد زنبورهای کارگر یک جمعیت نسبتاً خوب در حد اکثر قدرتش درسال «حدود خرداد ماه» به ۶۰۰۰۰ عدد یا بیشتر هم می‌رسد. در صورتیکه که در زمستان تعدادشان از ۸۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ تجاوز نمی‌کند.

زنبورها از گلهای خوشبو ومعطر بهاری تغذیه می‌کنند. در فصل بهار و پائیز کندوها پر می‌گردد و هرکندو در حدود یک تا دو کیلو واحیاناً ۴ کیلو در فصلهای پُربار عسل بدست می‌آید. با مهارت خیلی بسیار کسانی که شغل جمع آوری عسل پیشه گرفته‌اند عسل از این کندوها خارج و در ظرف خالی می‌نمایند و کندو را بیرون نمی‌آورند، چون زنبور عسل طبق عادت همیشه یک جا مسکن می‌نماید بشرطی که کسی اذیت وآزار بر او ننماید

زندگی زنبور عسل

 

از دست ندهید:

 

رازهای زنبور عسل

زنبور عسل (Apis mellifera) از راسته نازک بالان (Hymenoprera) است. زنبور عسل قسمت های دهانی جونده و مکنده، هر دو را داراست.دگردیسی زنبور عسل کامل است و به طور دسته جمعی زندگی می کند.

زنبور عسل شامل سه دسته اند:

1- ملکه (Queen) که تخم می گذارد.

2- نرها (prones) کارشان فقط بارور کردن ملکه های جدید است.

3- کارگرها (Worker) که ماده عقیم هستند و اغلب انواع متعددی دارند.

کندوی زنبور عسل یا به صورت جعبه های مکعبی به ابعاد 50 cm که کندوی modem می گویند و یا به صورت سبد که کندوی بومی می گویند،وجود دارد.

 


 

تبریک روز مهندس

 

 

برای مهندسین بن بستی وجود ندارد. آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت…»

۵ اسفندماه٬ « روز مهندس» بر شما مهندس عزیز

مخصوصا مهندسین علوم دام... 

مبارک باد!

تولد گوساله عجیب الخلقه


 صاحب این گوساله اظهار داشت: این گوساله امروز صبح به دنیا آمده است و ما او را به صورت دستی شیر داده‌ایم.

علی فلاح ‌زاده افزود: در حال حاضر تنها مشکلی که این حیوان با آن روبه‌رو است، این مسئله است که او قادر به ایستادن نیست وی ادامه داد: این چنین برداشت کرده‌ایم که حیوان در حال زجر کشیدن است.
رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه نیز در این باره اظهار داشت: این نوع زایمان یک زایمان غیر طبیعی است. علی فاتحی‌ نیا افزود: به نظر می‌رسد غده بزرگی که روی سر حیوان قرار گرفته است نیز از ابتدای شکل گیری حیوان با او بوده است که اکنون بزرگ شده است. وی ادامه داد: چنین مواردی اگر چه خاص نیست ولی به ندرت شاهد آن هستیم.



صندلی داغ 2

http://persianpet.org/forum/images/imported/2013/07/1474.jpg

مهمون این هفتمون که افتخار داد روی صندلی داغ بشینه

کسی نیست جز؟؟؟؟؟؟

.

.

.

.

.

خانم سارا حسین پور

 

بچه ها رحم نکنید تا میتونید سوال بپرسید..فقط با اسم خودتون

روز دانشجو مبارک


ﻣﺎ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻫﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻭﻗﺘﯽ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯿﻔﻬﻤﯿﻢ ﺍﺯ ﺑﻐﻞ ﺩﺳﺘﯽ ﻣﯿﭙﺮﺳﯿﻢ:

ﺗﻮ ﭼﯿﺰﯼ ﻣﯿﻔﻬﻤﯽ؟ ﺍﻭﻧﻢ ﻣﯿﮕﻪ ﻧﻪ

ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺑﺎﻟﯿﻢ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﻫﻤﮕﯽ ﻧﻤﯿﻔﻬﻤﯿﻢ!

تازه روزمون هم مبارک!

صندلی داغ


سلام دوستان

در این ترم  تصمیم داریم صندلی داغ داشته باشیم .. امیدوارم داغی این صندلی فقط در حد گرم کردن شما آن هم بخاطر نزدیکی فصل سرد باشد و کسی از داغی آن نسوزد.

 

قوانین صندلی داغ از اونجا که ممکنه بعضی ار دوستان صندلیه داغو نشناسن اینجا توضیحش میدم هر هفته یکی از کاربران مهمان صندلی داغ میشه و نویسندگی برایش ایجاد و  یه پست اختصاص اون کاربر درست میشه در این یک هفته کاربران دیگه هر سوالی بخواهند ار این کاربر میپرسن بعد از یه هفته تاپیک مربوط بسته میشه.



قوانین

 

1.سوالات در هر بار بیش از 10تا نباشد اما تعداد کامنت ها محدودیتی ندارد .

2 - سوالات جنبه ی توهین یا کنایی نداشته باشد

3- سوالات یک قسمتی باشد به طوری که چند سوال در یک سوال ادغام نشود

4-تا جای ممکن سوالات داغ باشد

5-سوال های غیر اخلاقی ممنوع میباشد

6.سعي كنيد سوالات حالت كليشه اي پيدا نكنه و يه جورايي به تخصص مهمان صندلي مرتبط باشه

7.سوالات اصلا پيرامون مسائل سياسي نباشه

8.در هر پست حداكثر 10 سوال پرسيده بشه خوب سعي كنيد از 4 سوال كمتر پرسيده نشه 

9.مهمان صندلي براي پاسخگويي به سوالات از گزينه نقل قول استفاده بكنه بهتره

10 .سعي بشه سوالات رنگ و بوي شخصي به خودش نگيره

11. مهمان صندلي هم در صورت امكان سريع به سوالات جواب بدن كه بشه سوالات بيشتري از ايشون كرد.

12.هرکس به اسم و فامیله خودش نظر بده در غیر این صورت نظرش تایید نمیشه.


مهمون این هفتمون که افتخار داد روی صندلی داغ بشینه

اگه گفتید کیه؟؟؟؟؟؟

.

.

.

.

.

خانم فائزه آل حسن

همکلاسی قدیم


سلام بچه ها خوبید؟؟؟

بچه ها حیدر شعبانی...دوست خوبو عزیزمون..ازم خواسته  این پستو بذارم....که هرکس نقاط مثبت و منفی شو بهش بگه یا در کل نظرشو در موردش بگه....


در ضمن حیدر اختیار تام به همه داده و هیچ از نظرات بدش نمی یاد.....


لطفا همکاری کنید

حدس تصویر

بچه ها اگه گفتید این عکس متعلق به کیه؟؟

لطفا با اسم خودتون نظر بدید..

 

 

خارجیا گوسفند دارند..ما هم داریم

بچه قناری هستن ایشون

 

درخت بز دیده بودبد؟؟؟؟

حدس تصویر

بچه ها اگه گفتید این عکس متعلق به کیه؟؟؟

لطفا با اسم خودتون نظر بدید....

پاورپوینت درس طراحی ساختمان و تاسیسات



سلام دوستای گلم در این پست پاورپونت درس طراحی ساختمان و تاسیسات رو براتون گذاشتم.برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس طراحی ساختمان

بدون شرح

وحشتناک ترین مرگ ممکن برای یک گاو

 

 

 

 

ادامه نوشته

پرورش طیور بدون پر


 
 
 
 
يکي از موارد جديدي که امروزه مطرح شده ، پرورش نژادي از مرغهاست که بدن آنها کاملاً عاري از پر مي باشد . اين نژادها با نامهاي متفاوتي ياد مي شود : 
( Featherles chicken , totally naked rooster )ازاسامي است که در مقالات مختلف براي اين نژادها عنوان شده است .
توليد اين نژادها با واکنشهاي متفاوتي در محافل علمي روبرو شده است . 
برخي از مخالفان ، نژادها را حاصل دستکاري ژنتيکي و دخالت در کار خلقت دانسته و آن را عملي وحشيانه و غير اخلاقي نام برده اند در حالي که دکتر کاهنر معتقد است که اين نژادها با آميخته گري به وجود آمده اند . 


مزاياي پرورش مرغهاي بدون پر 


1 ـ افزايش راندمان در مناطق گرمسير 

کاهنر بيان مي کند که به علت کاهش رشد جوجه ها در آب و هواي گرم هزينه توليد گوشت مرغ در نقاط گرمسير افزايش مي يابد به علت عدم وجود پر در اين نژادها مقاومت گرمايي در آنها افزايش يافته و در شرايط گرم راندمان افزايش مي يابد . البته اين پرندگان نسبت به سويه هاي پر توليد سرعت رشد بالايي ندارند ولي در مناطق گرم داراي راندمان بالاتري نسبت به اين سويه ها هستند . 

2 ـ صرفه جويي در هزينه ها 

توليداين پرندگان موجب صرفه جويي در موارد مختلفي در مناطق گرمسير مي شود : 
الف )صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به حرارت سالن : چنانکه بيان شد اين نژادها با داشتن تحمل حرارتي بيشتر موجب مي شوند که در هزينه هاي سنگين خنک کردن سالن صرفه جويي شود . 
ب )صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به خوراک : در قسمتهاي گذشته بيان شد که پر داراي مقادير بالايي پروتئين مي باشد که اين پروتئين از خوراک تامين مي شود همچنين در شرايط گرمايي احتياج به تغليظ جيره کمتر شده و هزينه خوراک مصرفي به طور قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد . 
ج )صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به پر کني :علاوه بر صرفه جويي نام برده شده به علت عدم وجود پر ،هزينه هاي مربوط به پر کني لاشه از بين مي رود که مي تواند موجب کاهش هزينه توليد و کاهش قيمت گوشت توليدي
شود . 


معايب پرورش مرغهاي بدون پر : 


1 ـ نياز به کنترل شديد دماي داخل آشيانه در ساير مناطق 

از آنجايي که پر به عنوان يک عايق براي بدن عمل مي کند هم در گرما و هم در سرما از تغيير دماي بدن جلوگيري مي کند . در اين نژادها به علت عدم وجود پر با تغيير شديد دما ، دماي بدن به سرعت تغيير کرده که مي تواند مضر باشد .به ويژه کاهش دما در مناطقي که داراي شبهاي سرد و روزهاي گرم مي باشند کنترل دماي داخل سالن مخصوصاً در شب حائز اهميت فراوان است . 


2 ـ افزايش احتمال ايجاد صدمات پوستي و بيماريهاي انگلي 

پوست بدن پرندگان به طورکلي نازک است در جوجه هاي گوشتي به علت رشد سريع بدن ضخامت پوست کمتر از ساير پرندگان است . در اين نژادها به علت عدم وجود فوليکولهاي پر ، ضخامت باز هم کمتر مي شود به علاوه يکي از وظايف پر محافظت از بدن در برابر عوامل خارجي مانند ضربات است اين دو عامل (نازکي پوست و عدم وجود محافظت پوست توسط پر ) موجب مي شود که پوست اين پرندگان در معرض زخمها و خراشها و همچنين بيماريهاي انگلي قرار گيرد که نياز به مديريت سالن و بستر را افزايش مي دهد . 


3 ـ کاهش توانايي جفتگيري در خروسها و مرغها 

در هنگام جفت گيري پر نقش مهمي به ويژه در خروسها ايفا مي کند ، خروسها به وسيله ي بال زدن تعادل خود را هنگام جفت گيري حفظ مي کنند که با حذف پر اين توانايي از بين مي رود . 


4 ـ گمراه شدن پرندگان در تشخيص سلسله مراتب اجتماعي 

عدم وجود پر موجب مي شود که پرندگان در تشخيص سلسله مراتب اجتماعي يکديگر دچار مشکل شوند که دو مورد اخير در گله هاي مادر ايجاد مشکل مي کند . 
همان طور که بيان شد پر يکي از اجزاي بسيار مهم در بدن پرنده مي باشد و در نتيجه مديريت پر مي تواند در موفقيت يک واحد توليدي نقش تعيين کننده داشته باشد . 
از آنجايي که درصد بالايي از پر را پروتئين تشکيل مي دهد لذا با حذف پر مي توان در مصرف پروتئين گران قيمت صرفه جويي کرد که اين امر مي تواند موجب افزايش بهره اقتصادي واحد توليدي گردد . براي کاهش و يا حذف پوشش پر مي توان از ژنهاي موثر بر خصوصيات پر از جمله گردن لخت ، پر وزوزي ، دير پر در آوري و ديگر ژنها بهره گرفت . چنان که مرغهاي کاملا بدون پر از آميخته گري يک نژاد گوشتي و نژاد گردن لخت به وجود آمده اند . البته در مورد استفاده گسترده از اين نژادها مسائل مختلفي بايد مورد بررسي قرار گيرد که بايد در کشور مورد توجه قرار گيرد همچنين براي پرورش مرغهاي مادر اين نژادها در کشور نياز به استفاده گسترده از تکنيک تلقيح مصنوعي به علت عدم توانايي در جفت گيري وجود دارد و نيز بايد امکان پرورش آنها در مناطق مختلف آب و هوايي کشور بررسي شود و در صورت امکان پرورش اين نژادها به ويژه در مناطق گرمسير کشور توسعه يابد . 

منبع:فصلنامه بهداشت حيوانات،شماره 24 /س

شعور گوسفندان را جدی بگیریم!

حیوون ... بی‌شعور ... نفهم ... الاغ ... گاو ... گوسفند ... این‌ها نمونه‌هایی از ناسزاهای نسبتاً بهداشتی است که اغلب ما در مسیرهای تردد روزانه‌ی خود از آدم‌های باشعور اطراف‌مان می‌شنویم! نمی‌شنویم؟ در یادداشت پیش رو، با مدد گرفتن از یافته‌های یک پژوهش میدانی در بخش تحقیقات مرتع، کوشیده‌ام تا پنجره‌ی دیگری برای نگریستن به زندگی زیستمندانی که انسان نیستند، اما شعورشان از برخی انسان‌ها اگر بیشتر نباشد؛ کمتر هم نیست، بگشایم ...

    صبح امروز - 23 مهر 1392 - یکصد و بیست و ششمین سمینار دفاع از یافته‌های 152 طرح پژوهشی در تالار اجتماعات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد. یکی از سخنرانان این مراسم، دکتر فرهنگ قصریانی بود که به ارایه‌ی ستاده‌هایی از طرح تحقیقاتی‌اش با عنوان: «بررسی حد بهره‌برداری مجاز گونه‌های مهم مرتعی در مراتع نمونه پنج منطقه رویشی ایران» پرداخت. خارج از محتوای علمی این پژوهش - که جای تقدیر و دست مریزاد دارد - نکته‌ای که نگارنده تصور می‌کند طرح دوباره‌اش در این نوشتار برای مخاطب عام و به ویژه خوانندگان عزیز و طبیعت‌دوست خبرآن‌لاین جالب توجه به نظر می‌رسد، اشاره به برخی رفتارهای گله‌های دام، از جمله گوسفندان بود؛ حیواناتی که برخی از ما به غلط و شاید از روی ناآگاهی، شعوری برای آنان قایل نبوده و به همین ترتیب، از پسوند ایشان برای خطاب به انسان‌هایی سود می‌بریم که آنها را بی‌شعور می‌پنداریم! 

گوسفندان در حال چرا در جوار دماوند ...


    به عنوان مثال، دکتر قصریانی و همکارانش متوجه شده بودند که گوسفندان در مواجهه با یک گونه‌ی خاص گیاهی، در مقاطع زمانی خاص، رفتارهایی متفاوت نشان می‌دهند؛ مثلاً یک گیاه خوشخوراک را در زمانی نمی‌خورند، اما همان گیاه را چند هفته‌ی بعد با میل و رغبت مورد چرا قرار می‌دهند، در حالی که در هر دو زمان هم سخت گرسنه بوده‌اند. پس از بررسی و مدد گرفتن از دانسته‌های جوامع محلی و چوپانان قدیمی، دریافتند که اصولاً گوسفندان تمایلی به چرای علوفه‌ای که با آب دهان یک حیوان دیگر مورد چرا قرار گرفته، ندارند و باید چند هفته بگذرد تا پس از مرتفع شدن بو و آثار چرای قبلی، از آن علوفه مرتعی استفاده کنند. یادم افتاد به رفتار اغلب ما تا همین یکی دو دهه‌ی پیش که بر سر هر کوی و برزن یک منبع آب گذاشته بودیم و چند لیوان فلزی که با زنجیر هم به جایی متصل شده بود و آنگاه بسیاری از رهگذاران تشنه، به راحتی با همان لیوان به اشتراک آب می‌خوردند! در حالی که چند هزار سال پیش از انسان‌ها، گوسفندان دریافته بودند که نباید مواد غذایی به اصطلاح دهنی شده را مصرف کنند!!

گوسفندان در حال چرا ...

    افزون بر آن، دکتر قصریانی برایمان گفت که چگونه این حیوانات یاد گرفته‌اند که تحت هیچ شرایطی نباید از برخی گیاهان سمی تعلیف کنند و آنها را به راحتی تشخیص می‌دادند. جالب‌تر از همه شاید رفتار میش‌های ماده باشد که برای تقویت میزان شیردهی خود پس از آن که صاحب فرزند جدیدی می‌شوند، به سراغ یافتن و مصرف گونه‌های گیاهی لگوم‌دار مثل یونجه، اسپرس و آستراگالوس‌های علوفه‌ای می‌روند که میزان شیردهی آنها را افزایش می‌دهد.

تصاویر/ قتل‌عام‌ گوسفندان‌ توسط کامیون در جاده اهواز - شاوور


تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور

تصادف کامیون با گله گوسفندان در جاده اهواز - شاوور
مرجع / ایسنا

فرار از زندان.. از نوع گاوی

خوشحالی یعنی این...

بچه طوطی دیده بودید تا حالا؟؟؟؟

 

قشنگه؟؟؟؟

 

اگه اذیتش کنی میخورمتاااا